Centar za potrošače
U SUBOTICI ODRŽANA KONFERENCIJA PARTNERSKIH VODOVODNIH PREDUZEĆA BUDIMPEŠTE I SUBOTICE
Unapređenje vodosnabdevanja kroz međunarodnu saradnju
U Subotici je u petak 9. decembra 2016. održana je konferencija, koju su zajednički organizovali JKP „Vodovod i kanalizacija“ Subotica i Gradski vodovod Budimpešta, sa ciljem poboljšanja kvaliteta snabdevanja vodom, kao i odvođenja i prečišćavanja otpadnih voda.
Konferencija je deo projekta, koji dva vodovodna preduzeća realizuju u okviru Programa Ujedinjenih nacija za ljudska naselja, a preko Globalne alijanse partnerstva operatera voda. Iako se, prema rečima v.d. direktora JKP„Vodovod i kanalizacija“ ĐerđaŠugara kapacitet i finansijski uslovi poslovanja dva preduzeća bitno razlikuju, tehnička saradnja donosi obostranu korist.
- Predstavnici budimpeštanskog Vodovoda su već nekoliko puta bili u Subotici sa tehničkom ekipom, pokazali su njihov metod rada, koji se tiče otkrivanja gubitaka na mreži, način poslovanja i organizacije. Dva vodovodna preduzeća su istog karaktera, jedino su dimenzije budimpeštanskog Vodovoda mnogo veće, oni su10-12 puta veći od nas, naravno njihovi uslovi i finansijska sredstva su mnogo bolji nego kod nas. Ali, ne radi se uvek o finansijskom aspektu, nego i o metodici rada. Kroz ove obuke učimo i razmenjujemo iskustva, jer i naša iskustva pokazujemo njima. Pokazujemo im kako neke stvari rešavamo ukoliko nemamo tako skupe uređaje kao oni i velika finansijska sredstva - kaže Šugar.
Realizacija projekta započeta je 1. aprila, a programom je previđena tehnička saradnja u trajanju od 14 meseci. Ipak, predstavnici Vodovoda iz Mađaraske kažu da očekuju nastavak saradnje i nakon okončanja projekta.
- U pitanju je jedna veoma široka saradnja, od rada na terenu, mapiranja cevovoda, traženja curenja, nalaženja ilegalnih priključaka, pa do sistematizacije papirologije, ili kako reagujemo pri iznenadnim i obilnim kišama. Pomažemo jedni drugima, a kao što mi pomažemo Subotici, tako će nam dobro doći i pomoć iz Subotice, u vezi s menadžmentom i obukom radnika. Na osnovu ove polugodišnje saradnje mislim da smo izgradili dobru i kolegijalnu saradnju - kaže Čaba Harangi, generalni direktor Gradskog vodovoda iz Budimpešte.
Ciljevi projekta
Svojim Rezolucijama iz 1977. i 2001. godine, Generalna skupština OUN je Programom za ljudska naselja utvrdila odgovornost za saradnju vlada zemalja članica, uključujući lokalne vlasti, nevladine organizacije i operatere voda sa ciljem da se znatno poboljšaju uslovi života za najmanje 100 miliona stanovnika naselja koja nemaju rešene osnovne sanitarno – higijenske potrebe do 2020. godine.
Za realizaciju ovog Programa, u saradnji sa Svetskom asocijacijom voda, osnovana je Globalna Alijansa partnerstva operatera voda – vodovoda GWOPA. Prvi pilot Projekat saradnje u međunarodnom podunavskom regionu, koji je tema današnje Konferencije, realizuje se između budimpeštanskog i subotičkog Vodovoda.
Cilj ovog projekta je da se putem razmene dobrih i dokazanih iskustava u praksi između razvijenih i Vodovoda u tranziciji, u saradnji sa gradskim vlastima, poboljšaju uslovi života urbanog stanovništva, kao i podizanje kapaciteta delatnosti javnih službi i preduzeća vodosnabdevanja, odvođenja i prečišćavanja otpadnih voda na jedan viši nivo.
Sporazumom 31. marta u Subotici i 7. aprila u Budimpešti, rukovodstva ova dva gradska Vodovoda definisala su tri konkretne aktivnosti vezane za pomoć budimpeštanskog subotičkom Vodovodu putem prenošenja znanja, iskustava, dokumenata, metoda i prikaza rada moderne opreme i tehnologija, koje treba da se realizuju u periodu od 14 meseci, a koje se odnose na:
- Upravljanje vanrednim prilikama i događajima
- Upravljanje osnovnim infrastrukturnim sredstvima (objektima i mrežama) i metode za utvrđivanje neprihodovane vode i
- Analizu sadašnje i razvoj modernije i efikasnije organizacije rada preduzeća, okrenute prema korisnicima, a ne obrnuto.
Osnovni interes Grada koji predstavlja sve sadašnje i buduće korisnike ovih veoma značajnih usluga je funkcionisanje jednog složenog i skupocenog sistema u svim uslovima, pogotovo u slučajevima vanrednih prilika i događaja.
Investicione aktivnosti
Grad i JKP „Vodovod i kanalizacija“, a što se iz prezentacija na konferenciji moglo videti, preduzeli su i preduzimaju niz investicionih aktivnosti (magistralni vodovodi, bušenje novih bunara, izgradnja drugog gradskog Postrojenja za preradu sirove vode), kako bi se obezbedile dovoljne količine zdrave i kvalitetne vode pod propisanim pritiskom, u skladu sa domaćim i normama i direktivama EU.
Takođe, pored potrebnog obima, investira se i u modernizaciju opreme, kao i tehničku regeneraciju sistema, kako bi isti odoleo havarijskim izazovima koji mogu da stvore vanredne prilike i događaje.
Takođe, Grad i naše javno preduzeće, investirali su u rekonstrukciju i izgradnju savremenog Postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda i izgradnju kolektorske mreže, kako bi se obezbedio prihvat otpadnih i atmosferskih voda, njeno prečišćavanje i tako zaštita recipijenta, jezera Palić. U toku je rešavanje plavljenja 6 kritičkih tačaka u Gradu u uslovima velikih i intenzivnih padavina i naglog topljenja snega, koje otežavaju saobraćaj, neprohodnost određenih pravaca, ugrožavanje imovine građana i ugrožavanja zdravlja građana zbog izlivanja i mešanja fekalnih i atmosferskih voda na javnim površinama.
Značajno iskustvo budimpeštanskog Vodovoda koje treba da se primeni predstavlja snabdevanje vodom u vanrednim prilikama kada je javna mreža van mogućnosti upotrebe, koje je dobilo svoju potvrdu prilikom poplava u Srbiji, konkretno u gradu Obrenovcu. Takođe, ne treba smetnuti sa uma našu tipičnu neorganizovanost i neusklađenost tokom vanrednih događaja i prilika, pa će nam veoma dobro razrađena dokumentacija, planovi i procedure ovog Vodovoda biti, takođe, od velike koristi.
Primena savremenih metoda
Efektivnost i efikasnost našeg Vodovoda je veoma značajan pokazatelj uspešnosti rada u smislu upravljanja osnovnim infrastrukturnim sredstvima i primene savremenih metoda utvrđivanja gubitaka vode, tj. smanjenja neprihodovane vode.
Prema podacima iz subotičkog Vodovoda za 2015. godinu, koje Grad prati i kontroliše, ukupno je proizvedeno 8,18 miliona kubika vode godišnje. Naplaćeno je 4,9 miliona kubika. To znači da su ukupni tehnički i finansijski gubici 3,28 miliona kubika, ili oko 40%. U novcu, imajući u vidu prosečnu prodajnu cenu vode, to iznosi oko 3,1 milion evra, što bi predstavljao, u slučaju smanjenja gubitaka, tj. neprihodovane vode, značajan godišnji investicioni potencijal.
Iz tih razloga veoma su nam značajna iskustva budimpeštanskog Vodovoda.
Savremeno upravljanje mrežama podrazumeva metode utvrđivanje stanja i podataka putem razvijene Asset Management službe, kao i precizna merenja i utvrđivanja tehničkih gubitaka koji u subotičkom Vodovodu iznose preko 23%.
Oko 17% je ekonomskih gubitaka. Takođe, iskustva iz Budimpešte će nam poslužiti za definisanje metoda za njihovo smanjenje putem davanja akcenta na plansko preventivno, umesto havarijskog održavanja sistema, kao i poboljšanje efikasnosti merenja potrošnje i njene naplate.
Na kraju, bitna je i primena iskustava savremene i efikasne organizacije rada Vodovoda.
Ovde, pre svega, treba istakći da je Vlada Republike Srbije, a o čemu je bilo reči i na susretu na sastanku Vlada Srbije i Mađarske u Nišu, nizom zakonskih normativnih rešenja, omogućila da se stvore uslovi za efikasniju organizaciju javnog sektora, kome i Vodovodi kao preduzeća pripadaju.
Neophodno je pristupiti organizaciono-vlasničkom restruktuiranju ovih preduzeća, na kojem putu će nam pomoći dosadašnja, kako negativna, tako i pozitivna iskustva Republike Mađarske.
Iskustva budimpeštanskog Vodovoda su značajna sa aspekta njihove unutrašnje organizacije, jer je ona usmerena na krajnjeg korisnika, a ne obrnuto, kako sam na početku svog izlaganja već rekao.
U njihovoj organizaciji, koja je jednostavna, jasna i efikasna, primenjen je na 2.000 zaposlenih dobro poznati Porterov lanac vrednosti. Nasuprot organizaciji našeg Vodovoda koji je sa desetostruko manjim brojem zaposlenih i čije funkcije su podeljene u 5 Resora, njihov broji 3 Resora: primarnih aktivnosti, aktivnosti podrške primarnim aktivnostima i aktivnosti podrške menadžmentu. U takvoj organizaciji procesi su zaokruženi i postoje jasni procesni ulazi i izlazi i odgovornost za njihovo vođenje.
Posebno su značajna iskustva koja treba da nađu primenu u subotičkom Vodovodu ona koja se odnose na njihov Call centar i Dispečersku službu i standardi koji su uspostavljeni za efikasno ispunjavanje svih zahteva korisnika u cilju njihovog zadovoljstva.
Prijava korisnika
Imate problema sa prijavljivanjem?
Zatražite novu lozinku.Niste još registrovani?
Popunite formular za registraciju i prijavite se!